Tüm çocukları yakın mesafede oturtup 10 dakikalık bir hikaye anlatma.(Genel olarak çocuklara bakıldığında 10 dakika uzun gelirse 5 dakikadan sonra kesilebilir. İlk hafta kuklalar ile başlanabilir daha sonra kısa, resimli kitaplara geçilir. Hikaye anlatma öncesinde, dinlemeye hazırlık aşamasında, her çocuk bir kitap okur ve inceler. Daha sonra kitaplar toplanır ve hikaye anlatılır. Hikayeden sonra her çocuğa basit sorular sorulabilir, taklit yapması istenebilir (Örn: hikayede geçen sesler, hayvalar vs) tüm çocukların etkin dinlemesi amaçlanır. Her hikaye bitiminde kullanılan kuklaları o gün içinde tek bir çocuk seçilerek bir de onun anlatması istenir. (Konuşması önemli değildir.) Sadece önce hangisinin gelmiş olduğunu hangisinin kullanılacağını fark etmesi, bilemezse de yönlendirilmesi amaçlanır. Hikaye anlatımını öğretmen yapar, çocuklar sadece oynatır. 5 dakikayı geçmemelidir. Sonraki gün farklı bir çocuk seçilmelidir. Hikaye öncesinde mutlaka 2-3 parmak oyunu ve 1-2 şarkı söylenmelidir. Şarkı bedensel hareketlerle de desteklenirse algılama kuvvetlenmiş olur. Zaman zaman parmak oyunu ve şarkı içinde farklı çocuklar seçilip öğretmenin yanında birlikte yapması için desteklenebilir.
Çocukların bildiği nesne kartları seçilir.(Hayvanlar, meyveler, giysiler, araçlar, nesneler.).Boyutu bir a4’ün yarısı boyunda olabilir en küçük ilk aşamada çocuklar otururken ismi söylenen nesne kartını hangi çocuğa söylediysek getirmesi istenir. Kart üzerinden bulunması zor ise gerçek nesnelerle başlamak kolay olacaktır.
Yukarıdaki oyun daha sonra yönergeli oyun haline getirilir. ‘’ Şimdi elmanın üstüne zıpla, köpeği al sepete koy, muzu al masanın üstüne koy gibi.’’ Amaç kavramlaı pekiştirmek ile birlikte yönergeyi dinleyerek iletişimi desteklemektir. Her kattan iki tane yapılarak eşleştirme kısımına yukarıdaki aşamalardan sonra geçilebilir. Buna benzer ‘ bana bu kartın aynısını ver’ denilebilir.
Belleği de desteklemek için bildikleri nesneler ile 2 nesne kartı isimleri gösterilerek ortaya konur, sonra kartlar kapatılır ve birinin ismir sorularak onu açması istenir.(Örn: Elma ve araba konuldu, burad elma ve arab var, elma araba şimdi kapatıyorum denir. Daha sonra elmayı aç, kapat arabayı aç kapat, denilerek aynı zamana bellek desteklenir. Yapılabildikçe 3-4 diye kart sayısı artırlır. Birebir sırayla oynanan bir oyundur.
Her çocuğa hafta sonu geldikten sonra, hafta sonu evde neler yaptığı sorulur, sırayla anlatmaları istenir.(Konuşamayanlar için, evde yemek yedin mi, uyudun mu, oyun oynadınmı? Diye sorularak evet ya da hayır diyerek kısa bir sohbet edilir.1-2 dakika küçük çocuklar için yeterli olacaktır.
Algılamayı destekleme için oynanan gruplama oyunu aynı zamanda bir matematik oyunudur. Aynı şekilde farklı renkte olan oyuncaklar (örn; leolar, plastik renkli hayvalar, kalemler vs.) 3 farklı grup halinde ortaya dökülür. (Örn: karışık renkte kalemler, karışık renkte legolar, karışık renkte plastik oyuncaklar. Legoların boyutları aynı renkleri farklı, kalemlerin türü aynı renkleri farklı ve oyuncakların şekilleri aynı renkleri farklı olmalıdır.) 3 tane kutu belirlenir. Sarı, kırmızı, mavi üzerine birinin sarı, birinin mavi, birinin kırmızı yapıştırılıp hangi rengi nereye atacağını belirtmeliyiz. İlk önce biz, daha sonra anlaşılmaz ise bir öğrenci ile örnek gösterilmelidir. Kalem, lego veya oyuncaklardan birini seçer, ‘ hangisi aynı renk o kutuya at’ denir ve o kutuya atılır. Zorlanırsa yardım edilir. Aynısı olmayanın ‘ aynısı değil’ diye vurgulaması önemlidir.
Yukarıdaki oyun renk kartları ile de oynanabilir. Yere 3 renk kartı büyük boyuta yapıştırılır. Çocuğa verilen küçük renk kartı yerdeki hangi rengin aynısıysa onun üzerine koyar.(4 yaşa kadar renk isi söylenmeyeblir.)
Müzikli oyunlar dil gelişimi ve iletişim için çok önemlidir. Şarkı söylenirken taklit sesleri çocuğun söylemesi, yapılacak hareketin bireysel yapılması, şarkının sözlerine uygun hareket etme algıyı büyük oranda destekler. (Örn: şarkıdaki tak atak sesinde yere tak tak yapma, koşma ile ilgili kısımda öğrencilerin koşma hareketi yapması, sessiz olunması gereken yerde grupça sessizlik gibi). Müzikli duygu oyunları, gülmek, ağlamak, çığlık atma vs. küçük yaşta çocuklara oldukça eğlenceli gelmektedir.
Ses kullanılan oyunlar; taktit sesleri, insan, hayvan vs. top-balon çocukların sevdiği nesne seçilir. Balonu havaya atarken kedi sesi çıkarma, topu zıplatırken aaa.. deme. (İlerleyen zamanlarda) meyve isimleri söyleme gibi yavaş yavaş zorlaştırılarak gidişebilir.
Dil gelişimi ile ilgili etkinliklerde mutlaka görsel, müzik, hikaye veya sözel çalışmalar birbiriyle ilişki kullanılmalıdır.