Karne geçirilmekte olan öğretim yılının akışının “Eğitim Değerlendirme Ölçekleri” ile ölçülerek notlar biçiminde verilerin paylaşımını kapsayan ve olumlu-olumsuz gidişi saptamaya yarayan bir değerlendirme formatıdır. Bu değerlendirme aynı zamanda ara verip dinlenmeyi de barındırmaktadır. İşte bu kısmıdır tatil diye adlandırılan.
Tatil; Mola demek. İstediği saatte uyanmak, kahvaltıya pijamalarıyla bile oturabilmek demek.
Tatil; Işıltılı havanın tadını çıkarmak, gitmek istediği yerlere gitme fırsatı demek.
Tatil; Özlediği yakınlarıyla kucaklaşmak,
İstediği filmleri seyretmek,
Ders dışı keyifli okumalara zaman ayırmak, fırsat bulmak demek.
Tatil; İstediği kıyafetleri giyebilmek, hatta bütün gün eşofmanlarıyla dolaşabilmek demek.
Hem aileler hem çocuklar için belli bir program çerçevesinde geçen sürenin esnek ve keyifli etkinlikleri kapsayacak biçimde kullanılabileceği özel bir zaman dilimidir.
Bu çerçevede belli sorular ve cevapları mutlaka dikkate alınmalıdır. Karne değerlendirmesi ilk üç gün yapılmalıdır. Daha sonraki günlere bırakılmamalıdır. Sorular ebeveyn ve çocukların zaman ayırıp birlikte karar verebilecekleri biçimde belirlenmelidir.
Bu çerçevede cevap aranacak sorular önemlidir.
-Ne yapmak istiyoruz?
Yeni açılan bir teknoloji mağazasını gezmek ebeveynlerin son ihtiyacı olsa da çocuk için en merak ettiği şey olabilir.
-Hangilerini ne zaman yapabiliriz?
Doğru zamanlama önemlidir. Önceden zaman ayrılamayan ebeveyn ziyaretleri doğru sıralamada ve zamanda zorunluluk olmaktan çıkıp sevinçli kucaklaşmalar yaratabilir.
-Ben ne isterim? Hangilerini şimdi, bu tatilde yapabilirim?
Önceliğini belirlemek en çok ihtiyaç duyduğu şeyleri karşılamak, insanın hem kendini tanıması hem de ihtiyaçlarının giderilmesi açısından anlamlıdır. Sonraya ertelenebilecek olanların yok sayılmadan ertelenecek olması da orta yada kısa vadede gerçekleştireceği hevesini barındıracak ve reddedilmemiş olacaktır.
-Aileler ne yapmalıdır?
Çocuk/genç için bütün öğretim yılının zorunlu program akışının dışında geçen bu esnek sürede ebeveynler de kendi programında çocuk/genç de ortak geçirilecek zaman için aralık yaratmayı hedeflemelidir. Koşturarak yapılan bir kahvaltının yerine kuzenlerin, yakın arkadaşların bir araya toplandığı kahvaltı, tatil keyfine dönüştürülebilir.
Ebeveynler esnek koşul yaratmakta birbirleriyle işbirliği içerisinde zaman ayırmayı önemsemeli ama ölçüyü iyi ayarlamalıdır. Çocuğun/gencin bütün zamanını biçimlendirmek işgal etmek boyutuna dönüştürülmemesi gereken bir durumdur.
Bu arada çocuğun/gencin destek ve birliktelik ihtiyaçlarının yaş özelliklerine göre belirlenmesi ebeveynlerin dikkat etmesi gereken diğer bir noktadır.
Aileler not değerlendirmesiyle ilgili kendi hayal kırıklıklarını çocuğa yönelterek çocukta suçluluk duyguları oluşturacak tutum ve davranışlardan kaçınmalıdırlar. Bu çocuğun ruh sağlığı açısından önemli bir noktadır.
Çocuğun tatilini geçirirken dinlenmesi, eğlenmesi, okul zamanında yapamadığı ama yapmak istediği faaliyetleri yapabilmesi önemlidir. Ailece yapılan keyifli bir kahvaltı, gezi, bir sosyal etkinliğe katılabilmek gibi hep birlikte nitelikli paylaşımlara zaman ayırmanız da oldukça önemlidir.
Unutulmamalı ki; Başarılı olması için çocuğunuzun önünde bir gelecek var ama mutlu bir çocukluk yalnız bu güne ait bir olgudur.
Güzel tatil anılarının güzel paylaşımların kırgınlıklardan çok daha anlamlı olduğu unutulmamalıdır.