SEÇİMLER VE BEDELLERİ
Yaşantımızda seçim yapmak ve bu seçimlerimizin getirdiği bedelleri ödemek durumundayız . Eğitim almaya başladığımız dönemden itibaren içine doğduğumuz ailemiz ne tür bir meslek sahibi olacağımıza yönelik bize kendi isteklerini ifade ederler ve biz onların ve çevrenin önerilerini de dikkatte alarak kendimiz hakkında değerlendirmelerde bulunur ve hayatımıza yön verici seçimler yaparız . Bizim için seçimler yapılır. Genel anlamda her iki söylemde de doğru seçim yaptığımızı sanırız.
Yetişkinlik yaşantımızla birlikte artık hayat ile ilgili sorumluklar ve para kazanma zorunlulukları başlar. Seçtiğimiz meslek ile ilgili eğitim alırken ki bu eğitim alaylı- yani işi yaparak, çıraklıktan ustalığa doğru ya da mektepli - meslek yüksekokullar , üniversiteler vb akademik eğitimler alarak yaşantımızı şekillendirmeye ve sürdürmeye etken olur.
Seçim yaptığımız her konuda düşünmek ve tasarlama ile yani zannetmek ile yaşarken test etmek biraz farklık getirmektedir.
İşte bu aşamada bu iş bana göre değil keşke şu olsaydım ben çok sonradan fark ettim benim yeteneklerim ve eğilimim aslında başka yöndeymiş diye ……… pek çok söyleme şahit oluruz , olmuş sunuzdur. Bu durumla karşılaşan insanlar kendilerini daha beceriksiz daha mutsuz ve başarısız hissetmek zorunda kalırlar . Kişisel ve mesleki yetenekler bir birine uygun olduğunda; yaptığı işten keyif alan , başarılı olmayı tatmış , manevi ve maddi kazançlar içinde olan bireyler olma şansını yakalamış olmaktayız.
Sonuçta yaptığı işten keyif almayan ve ortalama ya da aşağısın da verimle çalışan insanlar topluluğunda; çalışan kendi açısından hoşnutsuz , iş veren kendi açısından hoşnutsuz olmak durumunda kalabilmekte ….
Bu durumda iki ayrı zamanda durum değerlendirmesi ve süreç iyileştirmesi yapabiliriz.
Bu yazıyı okuyan yetişkinler çocukları için daha profesyonel yöntemler ve danışmanlıktan yararlanarak onların geleceklerini şekillendirme de yalnızca düşüncede kalmayan ve objektif verilere dayalı seçimlerle; maddi ve manevi uygun bedeller öder.
Geleceğe yönelik adımlarımızla şekillenirken , maddi ve manevi ( zaman , para , efor, aile içi ilişkilerde sorunlar gibi pek çok alanda bedeller seçiminizi karşılamaktadır.
2. Değerlendirmenin ikinci boyutu - bu işverenleri kapsayan boyuttur- buna iş profesyonelliği diyebiliriz.
Yapmış olduğunuz işe uygun personel seçiminiz ve yönetim- finans ve insan kaynakları yönetimi- tarzınızdır . Bu tek taraflı bir seçim gibi gelebilir bir anda ; işe uygun personel alımı ile ; kendinden hoşnut yaptığı işten hoşnut ve verimliliği çalışma arkadaşlarınız olduğunda firmanız bireysel ve kurumsal anlamda kazançta demektir. Kim iş kaybı yaşanan bir firma içinde çalışmak ister.
Türkiye de özellikle yöremizde daha karakucak, tanıdık referansı , deneyip görmek gibi işe alımlar yapıldığı dikkatimden kaçmıyor . Oysaki uygulanılan profesyonel seçim teknikleri ile zaman ve emek konusunda işe alınan ve işe alanı kazançlı kılan bir sürece doğru götürmekte. ….
İşe uygun personel alındı her şey yolundamı bir başka boyut yönetim sistemleri ve yönetim tarzınız . Kalabalık personel çalıştırıyorsanız . Sorumluluk ve yetki dağılımına gitmek zorundasınız . Bu noktada ara kademe yöneticilerinin seçimi gündeme gelmekte….. Doğru yöneticiler seçilmesi ile --buna işte kariyer danışmanlığı denebilir-- işin sahibi ve kurucusu olarak ; aklınız ve gönlünüz daha rahat biçimde yaratıcılık, girişimcilik ve atılımlar için yeni projeler üretmenize vakit , enerji ve para kazanmakta olursunuz
Ayrıca Türkiye de ve yöremizde pek çok firma kurucusu aile büyüklerimiz olduğuna dikkatinizi çekmek istiyorum . Aile şirketlerinde kimin nerede ne tür bir yetki ve sorumluluk aldığı , alacağı çoğunlukla problem olur . Bireysel çatışmalar pek çok firmanın ilerleyememesine ve manevi – maddi zarar görmesine etken olmaktadır. Bu önemli noktada insan kaynakları yönetimi alanında profesyonel danışmanlık aile içi iletişimdeki olumsuz ve gereksiz çatışmaların önlenmesine de yardımcı olmaktadır
Ben şirketleri , firmaları işletmeleri bütünsel yaklaşımla insana benzetiyorum . Yolunda gitmeyen durumda teşhis ve tedaviye yada daha kaliteli bir yaşam için farklılığa ihtiyaç duyar insanlar . Şirketler de hizmet sektörü , üretim sektörü fark etmeksizin benzer ihtiyaçlara sahiptirler.
Artık karakucak işleri yürütme zamanı çoktan geçmiştir.
Yaptığınız işte kalıcı olmak için değişim ve farklılık rüzgarının getirdiklerinden yararlanmak zorundasınız. Ve kalıcılığınız için büyümek zorundasınız . Aynılığı sürekli kılamazsınız .
Aynı işi farklı biçimde size daha uygun iş gücü , ekonomik bedel harcayarak birilerinin yapabilir olduğunu gördüğünüze şaşırmak ve kaygı duymaktan başka yapabileceğiniz, en akılcı adım; iş profesyonelliği ile tanışmak ve danışmanlıktan yardım almak olacaktır.