Özgül öğrenme güçlüğü, bir çocuğun zekasının normal ya da normalin üstünde olmasına rağmen çocuğun okuma, yazılı anlatım ve/veya matematik seviyelerinin beklenin önemli derecede altında olmasıyla tanısı konulan bir bozukluktur.
Öğrenme güçlüğü, doğuştan var olan gelişimsel bir bozukluktur. Zihinsel gelişim seviyeleri normal olduğu için bu çocuklar okula başlayana dek öğrenme güçlüğü belirtileri fark edilmeyebilir. Pek çok bozukluk gibi erken dönemde fark edilmesi, gerekli müdahalelerin ve eğitimlerin uygulanması önem taşımaktadır.
Okul öncesi dönemde; konuşmada gecikme olabilir, birbirine yakın sesler karıştırılabilir -‘su’ yerine ‘bu’ demesi gibi-, renk, şekil ve sayıları öğrenmekte güçlük, ince motor beceride gecikme olabilir, zaman kavramı karıştırılabilir -‘dün’ yerine ‘yarın’ demesi gibi-,
Okul döneminde ise; okumayı geç öğrenme, yazma ve okumada hatalar ve harf karıştırmalar -b yerine d gibi-, harf ve rakamlarda ayna görüntüsü yazma , imla ve noktalama hataları, küçük ve büyük harf karıştırma, sayfayı düzensiz kullanma, soyut kavramları algılama sorunları görülebilir.
Bu bulgular aile ve öğretmen tarafından farkedildiğinde çocuk psikiyatri uzmanına gidilmeli ve kapsamlı değerlendirme yapılmalıdır. Çocuğun yaşına uygun zeka veya gelişim testi ve ek olarak özgül öğrenme bozukluğu testleri ile çocuğun okuma, yazma, matematik, çizim vb. becerileri değerlendirilmelidir.
Aile ile birlikte çocuğun ihtiyaç duyduğu alanlar belirlenmeli ve bu alanlara yönelik bireysel eğitim desteği, okulda ek ders, özel eğitim gibi destekleyici yaklaşım planları oluşturulmalı ve sürecin takibi uzman doktor, aile ve öğretmen üçgeninde yapılmalıdır.