Öğrenme güçlüğü bir zeka sorunu değildir. Her özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuğun bireysel özellikleri birbirinden farklı olabilmektedir. Bu çocukların zeka düzeyinde bir sorun olmadığı, konuşma ve bedensel gelişim gibi alanlarda herhangi bir farklılık göstermemektedirler.
Özel öğrenme güçlüğünün 3 türü vardır:
Disleksi okuma sorunları,
Disgrafi yazma sorunları
Diskalkuli matematik sorunlarıdır.
Disleksi
Çocuğun normal zeka düzeyinde olmasına rağmen dil, okuma, ve yazma becerilerinde sorunlar yaşamasına neden olan bir özel öğrenme bozukluğudur. Disleksisi olan çocuk konuşma seslerini tanısa bile, bunların harfler ya da kelimeler ile olan ilişkilerini öğrenmede zorluk çeker. Genel olarak bu çocuklar
Sözcükleri tersten okur. Örneğin; ‘kitap’ yerine ‘kipat’ der,
Bazı harfler arasındaki farklılıkları tersten algılar. Örneğin: ‘3’ sayısını ‘E’ harfi, ‘d’ harfini ‘b’ harfi, ‘73’ü ‘37’, şeklinde görür ve okur.
Uzaklık ve derinlik algılamasında sorunları vardır. Bu nedenle eşyalara çarpabilir, sandalyelerden düşebilirler.
Benzer sesleri birbirine karıştırırlar. Örneğin “soba” yerine “sopa”, “kova” yerine “kofa” der.
Matematik problemini siz sorarsanız çözer, kendisine verirseniz çözemez
Çok unutkandır. Ödevlerini yapmayı unutur, sürekli hatırlatmak gerekir.
Harf sırasını atlar
Okuma esnasında bir sonraki alt satıra geçmede zorluk yaşar.
Hece tekrarları yapar.
Yaşına göre beklenen seviyenin altında okuma yapar
Duyduklarını anlama ve kavramada sorunlar yaşar
Doğru kelimeyi bulma veya sorulara cevap oluşturmada zorluk çeker
Okuma ödevlerini normalden uzun sürede tamamlar
Yaşıtları gibi kelimelerle düşünmez, resimlerle düşünür, düşündüklerini hayal gücünde çok net canlandırabilir.
Konsantrasyon da güçlük çeker, kelimeleri aklında tutamaz.
El yazıları yavaş ve karışıktır.
DİSKALKULİ
Ortada zihinsel bir problem olmadığı halde sayı ve sembolleri kavrama, matematiksel işlemleri gerçekleştirme ve ilişkilendirmede güçlük yaşama durumudur. Bu çocuklar
Toplama, çıkarma, çarpma ve bölme gibi temel işlemleri yapmakta zorluk yaşar.
Çarpım tablosunu öğrenmede, problemleri anlama ve çözmede
Gün, hafta, ay, yıl ve mevsimleri anlamada ve sıralamada zorlanır.
Sembolleri kavramları birbirleri ile karıştırır ve sürekli parmak hesabı yapar.
Rakamları birbirleriyle karıştırabilir ya da ters yazabir. Örneğin 6-9, 4-7, 25-52
Tarih , zaman, saat, yer yön kavramlarını öğrenmede zorluk yaşar.
Disgrafisi
Yazma güçlüğü çeken çocukları ifade etmek için kullanılan tıbbi bir terimdir. Yazım bozukluğu olarak tanınır. Disgrafisi olan çocuklar bir soruya sözlü olarak cevap verebiliyor olsalar, düşüncelerini yazıya dökmeye ve yazmada zorluk yaşarlar. Yazıları neredeyse anlaşılmaz düzeyde olabilir.
Noktalama işareti kullanmayıp bir sonraki cümleye küçük harfle başlanarak devam edilir.
Kelimeleri bitişik yazma ya da olmayacak yerde boşluk bırakma gibi hatalara sıkça rastlanır.
Harfleri boyutlandırmak da oldukça zorlanır, aynı cümle içinde birbirinden oldukça farklı boyutlarda harfler ile karşılaşmak mümkündür.
Harflerin bazılarını, diğerlerinden daha küçük ya da büyük boyutta yazabilir.
Büyük olması gereken harfleri küçük, küçük olması gereken harfleri büyük yazarlar.
Bir kitaptan ya da tahtadan bakıp bir yazıyı yazarken kitaba ya da tahtaya sık sık dönerler.
Kelimeler arası boşlukları yanlış kullanır ya da belirgin derece farklı yazabilirler
Yazı yazarken kol vya da bilek ağrısı çekerler
Yazarken harfleri ters yazma ve kelimelerden harf çıkartabilirler.
Yazma gerektiren çalışmalardan kaçarlar.