Çocuklarla yapılan terapi süreçlerinde, okul öncesi dönem ve ilkokul çağı çocuklarının kendini sözlü ifade etmesi onların dili kullanım becerileri ve karşısındaki kişiye güvenmesine bağlı olduğu için konuşarak değerlendirme ve iyileştirme zor olmaktadır.
Bu nedenle bu duygusal ve davranışsal problemleriyle başa çıkmalarında kendi dünyalarında olup biten şeyleri oyunlar aracılığıyla ve/veya sembolik araçlarla (örneğin; oyun hamuru, resim, oyuncaklar, kuklalar gibi) anlatabilme ve problem durumuna yönelik çözüm üretebilme, güçlü yanlarını keşfedebilme ihtiyaçları vardır.
Bu nedenle çocuklarla terapide sözel beceriler yerine oyun terapisi yoluyla çocuklarda iyileşme sağlanmaktadır.
Oyun terapisinin çocuk için faydaları;
1.Çocukta gözlenen belirtileri azaltmak için duygusal ve davranışsal öz denetimi düzeltmek,
2. Olumlu benlik algısını geliştirmek ve öz değerliliği güçlendirmek,
3. Çocukta sorunla ve durumlarla başa çıkma becerilerini geliştirmek,
4. Aile ile olan bağları ve ilişkileri güçlendirmek,
5. Dıştan gelen stres ve travmatik etmenlerinin üstesinden gelmek,
6. Yaşa uygun bilişsel esnekliği sağlamak, dil gelişimi ve duygu ifadesini arttırmak,
7. Çocuğun yenilgiye tahammülünü ve dürtü kontrolünü arttırmak,
8. Oyun yoluyla hayal gücünü ve yaratıcılığını beslemektir.
Oyun terapisinin kullanım alanları şöyledir:
1. Saldırgan davranış (kendine ya da diğerlerine zarar verme, aşırı inatçılık), dürtüsel vurmalar
2. Korkular; ayrılma korkusu, fobiler
3. Davranışsal gerileme; daha önce edinmiş olduğu becerileri bir neden bağlı olarak yapmaması. Örneğin kardeş doğumu sonrası parmak emme, vb gibi.
4. Seçici konuşmazlık, sosyal kaygılar ve özgüven sorunları,
5. Uyku ve yeme sorunları
6. Tuvalet sorunları özellikle enkoprezis (kaka yutma-kaçırma)
7. Uyum problemleri; ailede yaşanan değişimlere örneğin boşanma veya ağır hastalık gibi uyum sağlamada yaşanan sorunlar.
8. Cinsel yönelim ile ilgili karışıklıklar
9. Bağlanma sorunları, ebeveynden kaynaklanan ilişki kurma sorunları