1) Yaklaşık iki yıldır hepimizi yaşamımızın pek çok alanında etkileyen pandemi süreci çocuklarımızın eğitim hayatını da oldukça etkiledi. Buna bağlı olarak yüz yüze eğitimden online eğitime geçiş yaşandı. Kimi öğrenciler ise akademik hayatlarına “okul atmosferini” soluyamadan direkt online olarak başladı. İçinde bulunduğumuz şu günlerde ise yüz yüze eğitimin yeniden başlamasıyla çocuklar ev ortamından ayrılma konusunda birtakım kaygı problemleri yaşayabilmekte. Okul reddi olarak da adlandırılan bu durum çocuğun okula gitme konusunda anksiyete yaşaması ve okula gitmekten kaçınması olarak tanımlanmaktadır.
2) Bebeklikten itibaren ortaya çıkabilen ayrılık kaygısı, çocuğun okula başlama süreciyle birlikte okul reddi şeklinde önemli bir problem haline dönüşebilir. Bu durum çocuğun davranışlarına iki şekilde yansıyabilir. Birinci koşulda çocuk okula gitme konusunda isteksizdir ve okulla alakalı sorumluluklarını yerine getirmekte ciddi aksamalar yaşanabilir. Örneğin; öğretmenleriyle ya da arkadaşlarıyla kurduğu ilişki ağında süreklilik arz eden problemli davranışlar, öğrenmeye karşı direnç gösterme, ödev gibi sorumluluk gerektiren süreçlerden tamamıyla kaçınma gibi. İkinci koşulda ise çocuk okula gitmeyi tamamen reddeder. Bunu ebeveynlerine doğrudan söyleyebileceği gibi kimi zaman da baş ve karın ağrısı gibi psikosomatik nedenlerle ifade edebilir.
3)Tüm bunların akabinde çocuğun değişikliklere ayak uydurabilmesi adına kısa bir dönem okula gitme konusunda isteksiz davranması doğaldır. Ancak bu durum birkaç haftadan daha uzun sürmemelidir. Aynı zamanda ebeveynin çocuğa karşı takındığı tutum ve davranışlar da bu sürecin doğru yönetilebilmesi adına oldukça önemlidir. Öncelikle çocuk ile sürecin konuşulması, okul hakkında gerekli bilgilendirmelerin yapılması ve hatta okulun birlikte ziyaret edilmesi çocuğun belirsizliklerinden kurtulmasında fayda sağlayacaktır. Bir diğer önemli nokta da çocuğun okula dair duygu durumu hakkında ebeveyniyle konuşabilmesidir. Burada ebeveynin çocuğunun duygularını kabul etmesi ve birlikte nedenlerinin sorgulanması çocuğun kendi duygularının farkındalığı ve kabulü için önemlidir. Okul reddinin temelinde ayrılık kaygısı yatabildiği için “ayrı kalma alıştırmaları” da bu durumda uygulanabilir. Tüm bunlara rağmen sorun devam ediyorsa da bir uzmana danışılması çocukta kalıcı bir fobi oluşumunun engellenmesi adına önemlidir.