NARSİZM ÜZERİNE
Narsisizm Üzerine üç bölüme ayrılarak yazılmış. İlk bölümde Freud, "dış dünyadan çekilen libido bene yönlendirilmiştir diyerek libido teorisinin "parafreni" için geçerli olduğunu göstermeye çalışır. Ancak bu şekilde öylece, "ben-libido ile "nesne-libido" arasında ayrım yapmak mümkündür ve "biri ne kadar çok kullanılırsa diğeri o kadar tükenir diye ekler. Freud'un yazısının ikinci bölümünde, narsisizmi, organik hastalıklar, hipokondri ve cinsiyet farkı ile aşk üzerinden anlatır. Bunu da nesne seçimi yoluyla; 1-) Yaslanma şeklinde nesne seçimi 2-) Narsistik nesne seçimi diye ayırmayı tercih eder. Üçüncü bölümde, ben-ideali kavramına ağırlık verir. Ben idealini, birincil narsisizmin bir ikamesi olarak tanımlar. Vicdan (süperego) ise ben idealinin uygulayıcısı (garanticisi) görevinde bulunacaktır. Suçluluk duygusuyla vicdanı, aşağılık duygusunu ise ben ideali ile eşleştirecektir. Ben ideali, bastırma için sebeptir. Yüceltme ise bastırma olmadan libidonun karşılanmasıdır. Nesne sevgisinden ben sevgisine getirilen libido ise megalomaniyi doğuracaktır. Megalomanide varolan birincil narsistik durumun büyümesi ve daha basit şekilde ortaya çıkması söz konusudur. Narsistik nesne seçimine ise eşcinselleri gösterecektir. Eşcinsel nesne seçiminde annelerini değil, kendilerini ararlar ve bu yüzden narsistiktirler. Aktüel nevrozları; nesne libidosuna, hipokondriyi ve parafreniyi, ben libidosuna bağlamıştır. Bastırma, benin kendilik saygısından kaynaklanırken yüceltme ise nesne libidosunu ilgilendirir.
SCHREBER VAKASI
Freud, Schreber'in fantezisinin (kadına dönüşme) eşcinsel dürtülerini ortaya çıkardığını bunun da doktoru Flechsig’in üzerinden şeklinde ortaya çıktığını gösterdi. Eşcinsel arzuların bilinçte kabul edilmeyip tersine çevrilerek ‘’zulmedilme kaygısı’’ üzerinden açığa çıkışını gösterdi. Flechsig’in aktarım rolü üzerine inceleyen Freud, Schreber’in babasına ve erkek kardeşine göndermelerde bulundu. Freud için aktarım ilk olarak Schreber'in kardeşine karşı bastırılmış duygular yaşadığına inandığı erkek kardeşini temsil etmiş olabilidi. Flechsig'in bir "ruh katili" olduğu suçlaması belki de o zaman doktorunun kendisine değil, kardeşine yönelikti. Fleschsig’den sonra paranoyaya Tanrı dahil olmuştu. Tanrı fantezisinde Flechsig yerine, Tanrı'yla birleşme arzusu ortaya çıkıyor. Bununla birlikte Freud, Schreiber tarafından tarif edildiği şekliyle Tanrı'nın rasyonel olmayan niteliklerinin, Schreber’in babasına ne kadar benzediğini belirtti ve kardeşinden sonra babasıyla olan ikinci aktarımı öne sürdü. Schreber kendisinin katı bir ahlakçı ve Tanrı’ya inanmadığını öne sürüyor. Bu fikirlerinin sonucu olarak Freud, dini fantezilerinin ve dünyayı kurtarmak için hadım edilip Tanrı’nın (Güneş) ışınları ile döllenip kendi soyunu devam ettirebileceğine dair ihtiyacına olan inancının, bir kişinin kendisine dini bir kurtarıcı rolü verildiğini hissettiği bir kurtarıcı yanılgısının bir parçasını oluşturduğunu ayrıca evliliğinde çocuklarının olmamasıyla bağlantısını öne sürdü. Tanrı fantezisinin hastalığı için ‘’onarıcı’’ olduğunu belirtti. Eserinde yansıtmanın rol oynadığı; erotomani sanrısı, zulmetme sanrısı kıskançlık sanrısını açıkladı. Bastırma hakkında detaylı bir bilgi vererek üç alt başlıkta açıkladı. Eşcinselliğin, oto-erotizm ile nesne aşkı arasındaki alanda saplandığını, eşcinsel libidonun sağlıklı insanlarda bile devam ettiğini bununda yaslanma ile aynı cinsiyetten insanlarla arkadaşlığın temeli olduğunu söyledi. Histerinin yoğunlaştırmadan, psikozun ise ‘’bölme’’den oluştuğunu belirtti.