İşte Bu Doktor İndir

   Sosyal medyanın hayatımızda ne kadar büyük bir yer kapladığını artık hepimiz biliyoruz. Peki yaptığımız seçimleri ne kadar etkilediğini farkında mıyız? Dinlediğimiz müzikler, seçtiğimiz kıyafetler, okuduğumuz kitaplar ne kadar sosyal medyanın etkisinde? Sosyal medyada paylaşmadan kahve içip kitap okuyamaz hale gelindi. Peki sosyal medya narsistik ihtiyaçlarımızı ne kadar karşılıyor?

    Özay (2020) ‘in sosyal medya ve narsisizm ilişkisinin incelediği araştırmasında 20 yaş altı görüşmeciler, bu platformlarda gerçekleşen görülme etkileşiminin, kişilerde benliğin doyurulması ihtiyacını karşılayabileceğini düşünmektedirler. Bu anlamda bireylerin paylaştıkları içeriklere aldıkları beğenilerle onaylandığı hissine kapılabildiği ve böylece narsisistik tutumda yer alan kendini sevme durumunun ortaya çıkabileceği değerlendirmesi yapılabilir.

   Sosyal medyanın başka bir etkisi de kültür taşıyıcısı olmasıdır. Bu nedenle sosyal medya (Facebook, bloglar, MySpace, YouTube, Twitter ) genç kitleler arasında daha hızlı yayılırken dünyanın her köşesinden insanın, farklı platformlarda kendilerini göstermelerine olanak tanımıştır. Kültürlerarası etkileşimin bu mecralar vasıtasıyla kolaylaşmasıyla sosyal medyanın, kültürlerarası etkileşime etkisi bazı bilim insanlarınca “olumlu” olarak değerlendirilirken bazılarınca “olumsuz” olarak değerlendirilmiştir (Chen, 2012; akt, Uluç ve Yarcı, 2017). Toplumumuz cemaat tipi toplumdan cemiyet tipi topluma geçiş sürecindedir. Günümüzde bu geçişi hızlandıran etmenlerden biri de sosyal medyadır. Farklı kültürlerle sosyal medya aracılığıyla etkileşimde bulunan kişi, toplum ve sosyal medya dünyası arasında ikilemde kalmaktadır. Bir yandan sosyal medyanın özgür dünyası bir yandan da geçiş döneminde olan toplum kuralları. İlerleyen zamanlarda bu ikilem sonucu çıkan çatışmaların toplumun geçiş sürecini hızlandıran etmenlerden biri olacağı düşünülmektedir.

    Günümüzde rekabet ve kazanma odak noktası olan toplumda üstün olma, daha iyi haline gelmiştir. Rekabet ve kazanma odaklı toplumumuzda sosyal medya; ergenlerin ağırlıklı olarak olumlu ve ilgi çekici yönlerini teşhir etmekte ve böylece kişisel imajlarını başkalarının ve kendilerinin gözünde daha iyi düzeye çıkarmaya çalışmaktadır (Özay, 2020). Bu anlamda beğeni sayılarının ötekinden fazla olması bile önemlidir. Sosyal medyada paylaşım yapma sıklığı ve bu paylaşımların birçok kişiye ulaşmasının ergenlerin narsisizm eğilimleri üzerinde önemli bir rol oynamaktadır.

 

Özay, S. & Erol, D. (2020). Ergenlerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumları İle Narsisizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences2(1), 354-371.

 

Uluç, G. & Yarcı, A. (2017). Sosyal medya kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (52), 88-102.