Okul öncesi dönemde DEHB’li çocukların davranışları genellikle kendine veya çevreye zarar verici olduğunda fark edilmektedir. İlkokula başladıklarında ise belli yönergelerle karşılaşmaları ve kuralların artması nedeniyle sorun davranışlar daha çok göze çarpmaya başlar.
Sınıf ortamında DEHB’li öğrenciler,
Dikkat süresinde yaşıtlarına kıyasla kısıtlılık,
Dağınıklık,
Anlatılanları dinlemede güçlük,
Düzensizlik,
Unutkanlık,
Motor huzursuzluk,
Yetersiz dürtü kontrolü,
Aşırı konuşma,
Sırasını bekleyememe,
Kurallara uymada güçlük gibi farklılıklar gösterirler.
Bu öğrenciler bir ya da birkaç uyarana aynı anda dikkat vermekte zorlanır,
Elleri ayakları kıpır kıpırdır,
Sınıfta amaçsızca dolaşabilir,
Başladığı işi tamamlamakta zorlanır,
İzin almadan konuşabilir, arkadaşlarının sözünü kesebilir,
Kendilerine bir soru sorulduğunda soru tamamlanmadan yanıtını verebilir
Davranış problemleri nedeniyle hemen sınıfın karıştırıcıları ya da oyun-bozanları olarak ilan
edilirler ve böylece öğretmenler ve sınıf arkadaşları tarafından karşı taraf olarak algılanırlar.
Bunun yanı sıra diğer insanların sözsüz işaretleri ve beden dilini anlayamamaları ve uygun tepkileri verememeleri de sınıftaki iletişim sorunlarını artırmaktadır.
Arkadaşlarının sürekli sözünü kesme davranışı,
Kendilerine bir soru sorulduğunda, soru tamamlanmadan yanıtını verme eğilimi,
Oyun sırasında kurallara uymama durumu,
Unutkanlık gibi özellikler de gösterirler.
Çocuğunuzda bu belirtileri gözlemliyorsanız, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu teşhisi için alanında uzman bir çocuk ve ergen psikiyatristine başvurmanızı tavsiye ederiz.