ÇOCUKLARIMIZ YENİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILINA HAZIR MI?
Okul, akademik gelişimin yanı sıra çocukların sosyal ilişkiler kurabilmelerine, sorumluluk sahibi olabilmelerine, evrensel düşünebilmelerine olanak sağlayan bir kurumdur. Yaz tatilinden sonra tekrar okula dönmek çocuklarımızın heyecanlı ve sevinçli hissetmelerine neden olduğu gibi yeni eğitim öğretim yılına başlamak onların bazı kaygılarla karşılaşmalarına sebep olabilir. Özellikle duygusal açıdan hassas, sosyal ilişkilerde sıkıntı yaşayan, akademik anlamda öğrenme ve dikkat problemi yaşayan çocuklar bu kaygıyı daha yoğun yaşayabilirler.
Okulun Başlaması ile İlgili Çocukları Kaygılandıran Durumlar Nelerdir?
Öncelikle akademik anlamda yeni eğitim öğretim yılına başlıyor olmak, müfredatta yer alan derslerle ilgili fikir sahibi olamamak, proje ve ödevlere hazır hissedememek, sınavlarla ilgili performans kaygısı yaşamak, deprem gibi beklenmedik ve ani olaylarla tekrar karşılaşmak çocukların kaygı durumlarını artıran unsurlardır. Ayrıca çocukların tatilde sosyal çevrelerinden uzak kalmaları, döneme farklı arkadaşlıklarla başlayacak olmaları onların sınıflarına uyum sağlama süreçlerini zorlaştıran etkenlerdir.
Öte yandan ergenlik döneminde ortaya çıkan fiziksel değişimler çocukların dış görünüşlerine daha fazla odaklanmalarına neden olduğu için ergenler dönemin başında yeni çevreleri tarafından kabul görme konusunda endişeli hissedebilirler. Bu nedenle, çocukların sosyal ve duygusal esenliğini sağlamak, okula adaptasyon süreçlerine destek olmak, sağlıklı, mutlu ve güvende hissedebilmelerine yardımcı olmak ebeveynlerin önceliğidir.
Anne Baba Olarak Çocuklarımızı Okula Nasıl Hazırlayabiliriz?
İlk olarak çocuğumuzun okula başlamakla ilgili neler hissettiğini ve onu tam olarak nelerin kaygılandırdığını öğrenmeye çalışabilir, fiziksel anlamda olmasa da duygusal açıdan daha yakın ilişkiler kurmaya özen gösterebiliriz.
Tatil sonrası onunla günlük sohbetler gerçekleştirebilir, okula hazırlık sürecini birlikte paylaşabilir, bir program oluşturabiliriz. Okul için gerekli araç ve gereçleri temin etmesine yardımcı olabiliriz. Okula dönmek konusunda çoğu arkadaşlarının da kaygı hissettiğini ve böyle hissetmesinin normal olduğunu açıklayabiliriz.
Deprem gibi beklenmedik olaylar karşısında problem çözme becerilerini geliştirmesine destek olabilir, deprem sürecinin belirsizliğinden dolayı okulun fiziki yapısı ile ilgili alınan tedbirleri anlatabiliriz.
Çocuğunuzun biyolojik saatini okul düzenine göre oluşturmaya gayret edebilir, çocuğunuzun belirli saatlerde yatıp kalkmasına önem verebilir, evdeki herkesin yeni düzene uymasını sağlayabiliriz.
Ergen çocuklarımıza karşı daha anlayışlı yaklaşmaya özen gösterebiliriz. Okul açılmadan önce onların sosyalleşme ihtiyaçlarının farkında olup sevdikleri arkadaşları ile görüşmesine destek olabiliriz.
Çocuğunuzda aşırı kaygı, öfke, uyku ve beslenme problemleri, okul reddi veya psikosomatik belirtiler (baş ağrısı, mide bulantısı, karın ağrısı vb.) gözlemliyor isek uzman kişilerden yardım almak ve bu süreci onlarla yürütmek çocuğumuzla daha sağlıklı iletişim kurabilmemize yardımcı olacaktır.