Dil ve konuşma birbirinden farklı iki olgudur. Dil de algı ve ifade olarak kendi içinde ikiye ayrılmaktadır. Algı; yazılanların ve söylenilenlerin anlamlandırılmasıdır. İfade ise düşüncelerin ve duyguların sözlü ve yazılı aktarımı için dilbilgisi kurallarına uyarak hedef kelimelerin seçilmesidir. Ayrıca göz kontağı ve sohbet sırasına göre uyumlu konuşulması da dilin bir parçasıdır.
Fiziksel olarak sözel ifade eylemleri konuşma olarak tanımlanmaktadır. İlgili organların koordinasyonu ile konuşma gerçekleşmektedir. Akıcılık, seslerin boğumlanması, ses kalitesi ve konuşma ile ilgili kavramlardır. Belli gelişim basamaklarını takip ederek dil gelişimi sağlanmaktadır. Bu basamakların takibini ebeveynlerin yapması gerekir. Zaman geçtikçe algı ve ifadeye yeni kazanımlar eklenir:
6 aylık bebeklerin : Gözleri ile sesleri takip etmeleri,
9 aylık bebeklerin : Seslere dönüp bakmaları, kendileri ile konuşulduğunda dinlemeleri ve sık kullanılan nesnelerin isimlerini tanımaları,
12 aylık bebeklerin : Tek kademeli yönergeleri yerine getirmeleri,
18 aylık bebeklerin : Sorulduğunda en az bir vücut kısmını parmakla gösterebilmeleri,
24 aylık çocukların : Basit talimatları yerine getirmeleri, basit hikayeleri, şarkıları dinlemeleri ve birkaç vücut kısmını gösterebilmeleri,
3-4 yaş arası çocukların : “Kim”, ”ne”, “nerede” ve “neden” sorularını cevaplayabilmeleri, beklenir.