YOGA NEDİR?
1-Yoga birleşmek demektir.
2- Bireysel bilincin Evrensel bilinç ile birleşmesi demektir.
3-Bireysellikten Kutsallığa ulaşma yolu demektir.
4-Her insanın kendi kalbi ve Özü ile iletişime geçme yoludur.
5-Zihin üzerinde hakimiyet kurmak onu Hakikat bilinci ile doldurmak için uygulanan bilinçli bir süreçtir.
6 –Kişinin doğa ile ve tüm evren ile Bedenini Ruhunu birleştirerek bir bütün oluşturmasıdır.
7-Yoga kişisel gelişimle değil, kendini kabul etmekle ilgilidir.
8-Birliği sağlayan bağdır.
ÇOCUK YOGASI NEDİR?
Yoga Asanalarının (duruş pozları) ve nefes çalışmalarının (pranayama) kontrollü bir şekilde oyunsallaştırılarak çocuk dünyasına taşınmasıdır.
YOGANIN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
1-Yoga gelişmekte olan çocukların fiziksel gücünü arttırır.
2-Hem kendi içlerinde hemde çevre ile olan sosyal duygusal dengelerinin kurulmasında etkilidir.
3--Asana denilen yoga pozlarını uyguladıkça beden farkındalıkları gelişir.
.4-Her çocuk kendi bedenini dinlemeyi öğrenir.
5-Çocuklar organlarının yerlerini ,görevlerini , kasları,eklemleri ve omurgaları kısaca tüm beden bölümleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
6-Oyunlar sırasında seçilen drama etkinlikleri içinde yoga pozlarını uygularken sahneleştirilen hikayeler sayesinde çeşitli konular hakkında bilgi sahibi olurlar.
7-Derslerin uygulaması sırasında değerler eğitimi kolaylıkla aktarılır.Hikayeler anlatılınca çocukların hem hayal dünyaları zenginleşir hemde uzun süre farkına varmadan yoga pozlarında durmuş ve esnemiş olurlar.
8-Yoga felsefesinde rekabet yoktur.Her kişi kendi değeri ve kapasitesi ile kıymetlidir. Bu yaklaşım sayesinde çocuklar rekabet ederek kazanma yada kaybetme stresinin baskısından kurtulurlar.Çünkü yoga da yarış yoktur.Rekabet duygusu çocuğa belki çok şey öğretir ama beraberinde sürekli kaybeden yada kazanan çocukların üzerinde büyük bir baskı oluşturur.
9-Yoga da kazananın yada kaybedenin olmaması zamanla çocuklarda bir sakinlik ve huzur halinin oluşumu gözlemlenir..Bu huzur onların eğlenceli bir vakit geçirmesini , sürekli kendini geçmişte yada gelecekte görmekten se şu an da yaşamalarını farkettirir.
10-Çocuk yogası hiçbir zaman çocuğun asana denilen yoga pozlarını ve duruş tekniklerini ,hizada ve dengede durabilmeyi doğru yapması ile ilgili değildir.Çocuklar pozları, duruşları yapmaya çalıştığı sürece doğru yapıyordur.Çünkü her beden anatomisi ve gelişimi birbirinden farklıdır.
11-Çocuklar duruşları uygularken doğru nefes, rahatlama ,denge ve dikkatini toplamayı da öğrenirler.
12-Dersler sırasında içsel alanda büyük gelişmeler kaydederler.Birbirlerine karşı iyi niyetli olabilmeyi, saygılı olmayı ve sıralarının kendilerine gelmesini beklemeyi (sabır) , paylaşmayı öğrenirler.Yani içsel olarak değerler eğitimi gelişir.
13-Hayatın akışı içerisinde Stres yönetimini başarabilirler.
14-Yoğun olarak yaşanan sevinç ,üzüntü ,öfke gibi duygularının kontolünü sağlayabilirler.
15-Hayat içinde karşılarına çıkan her durum ile başa çıkabilmeyi öğrenirler.
16-Zamanı planlı kullanabilme yeteneğini geliştirirler.
17-İçe kapanıklık,özgüven eksikliği asosyal hayat ,dikkat dağınıklığı ,hiperaktivite durumlarında yoga yardımcı bir yöntem olmaktadır.
18-Yoga egzersizleri ,fiziksel duruş ve nefes çalışmaları meditasyon gevşeme çocuğun uzamsal bilgileri hatırlamasını kolaylaştırıyor.
19-Burundan nefes alıp burundan nefes vermek çocuklarda hem uzamsal hem de sözel bilişsel performansı arttırırken konsantrasyon yeteneğini de arttırıp ,kendi içsel merkezlerinde kalmalarını sağlar.
20-Sağ ve sol burundan sırayla alınıp sırayla dışarı bırakılan nefes çalışması sayesinde sağ ve sol lopları oksijen ile uyarılarak denge sağlanır ve konsantrasyon gücü arttırılır.
21-Kuyruksokumu ve omurilik soğanı arası yani omurga çok önemli burada ŞUŞUMNA denilen ana enerji hattı vardır.Beynin sağ lobundan gelip bedene uzanan (dişi )İDA . SOL LOBUNDAN İSE (ERİL ) PİNGALA enejisi çıkar ve omurga etrafını yılan gibi sararlar.Dişi enerji siyah yılan (manyetik),eril enerji beyaz yılan ve elektrikseldir.Bu denge yakalandığında çocuklarda hiper aktivite ,ruhsal bozukluklar kaybolur ve konsantrasyon gücü artar.
22- Ruh bedeni yeniler bu nedenle ruhsal iyilik halinde olan çocukların bedensel iyilik halleri de olur.
23- Sürekli aynı hareketin tekrarı bedensel zikir gibi olur ve kişiyi meditasyona alır.Orada Ruh bedene fevkalede hakim olur.Kendi içinde sessizliği bulduğunda iç bedenine hakimiyet başlar.Ruh fiziksel bedendeki hipotalamus,hipofiz ve tüm salgı bezlerini ayrıca sinir sistemini kontrol altına almaya başlar.İrade gücünü arttırır.
24-Bir At arabası düşünün.Atlar bedendeki duyu organları ,sürücü nefis ,arkadaki koltukta oturan da RUH.Eğer yolcunun (ruhun ) istediği yere değilde sürücünün kafasına doğru yolculuk yapılırsa hedefe ulaşılamadığı gibi mutluluk ta olmaz.
25-Gereğinden fazla yiyip içen çocukların Ruhsal gücü bedene hakimiyetini kaybeder.İrade zayıflar.Yoga yapan çocuklar da obezite geriler.
26-Ruh bedene der ki: Sen kendine önem vermezsen bende sana önem vermem ..Maalesef o zaman hastalıklar başlar.Ruh bir amipte ,bakteride ,kedi ve köpekte ,zürafa da ,balinada ,karınca da,bitkiler de dahil …. Hepsinde aynıdır yani Can dır.Ancak İNSAN tüm varlık Aleminin ruhunu içinde taşır yani NE VARSA ALEMDE O VARDIR ADEMDE.
27-Erkek bedenin de dişi enerjisi ,dişi bedeninde de erkek (eril ) enerjisi baskılanmıştır.Bu nedenle insanlar hep diğer yanlarını bulmaya çalışırlar.Çocuk yaşta yoga yapmaya başlamak önce kendi bedenini keşfetmeyi sağlar.
28-Düşük bilinç frekansındaki insanlar şiddet içeren eylemlere yatkındır.Yoga frekans yükseltir.
29-Ruh gerçektir beden illüzyondur.Korkuların başı olan ölüm korkusudur.Ruhsal sonsuzluk olduğunun farkına varan korkulardan kurtuluşa erer.
30-Zihin temizlendikçe beden temizlenir.
ÇOCUK YOGASI HAKKINDA YAPILAN BAZI ARAŞTIRMALAR
1-İlk yoga terapi ve araştırma sempozyumu 2007 Haziran 18( sytar) da toplandı.Elde bulunan verilere göre Yoga eğitimi alan çocuklar yalnız kendi duygularını ayarlamak,streslerini kontrol etmek ve kendilerini sakinleştirmenin de ötesinde sağlıklı yiyecek yemeyi de tercih ediyorlar.Çünkü beden farkındalığı gelişiyor.Anorexia ve obezite hastalıklarına yardımcı olabiliyor.Vücut farkındalığı geliştirip kendilerine olan güveni geliştiriyor.
2-Program Evalotion(değerlendirme) and research Collaborative Charter College of education da yapılan bir çalışmaya göre , yoga eğitimi alan öğrencilerin daha az dsiplin problemleri yaşadıkları ve ders başarı notlarında dikkata değer bir artış olduğu gözlenmiştir.
3-Department of Health and Physıcal Education at Southern Oregon Unıversıty, Oregon ,USA da yapılan bir çalışma şöyledir.
12 Haftalık FİT KİD programı uygulanmış tır.Bu program çocuklardaki fiziksel aktivite öğeleri,kardiyovasküler fitness,gevşeme,kas kuvvetlendirme,koşma,yoga,zıplama ve kuvvet egzersizleri yoluyla kemik gelişimini vurgulayan bir programdır.Bütün aktiviteler bireyselleştirilmiş ve rekabete dayanmayan nitelikte oluşturulmuştur.Beslenme öğeleri üzerinde odaklanılmış düşük miktarda doymuşyağ ,şeker,tam tahıl,doymamış yağ,zengin bir sebze ve meyve konsepti içeren bir diyet programı yapılmıştır.
12 haftalık katılımda vücut bütünlüğünde,fitness ,beslenme bilgileri,yeme alışkanlıklarında büyük ölçüde ilerleme gözlenmiş ve bu 12 hafta boyunca zamanının % 75 ine katılım gösteren kişilerde kolesterol ve triglycerit seviyelerinde önemli ölçüde azalma gözlenmiştir.Deney bulguları çocukların yaşam kalitesini artırma programlarını alabileceğini ve aşırı kilo problemi yaşayan çocuklarda olumlu yönde değişiklikler olabileceğini ve yetişkinlerin yaşam tarzlarına dayalı hastalıkları iyileştirebileceğini kanıtlar niteliktedir.
4-Vivekenanda Kendra Yoga Research Foundation .BANGLORE INDIA
Okul çocuklarının yoga eğitimini izlerken statik motor performansındaki ilerlemeler konulu bir araştırma yapılmıştır.
10 gün boyunca yoga eğitimi alan 45 kişilik 9 ve 13 yaşları arasındaki öğrenci grubunun diğer normal hayat sürdüren kontrol grubundan daha başarılı ve dikkatli oldukları tespit edilmiştir.Fiziksel duruş, nefes düzenleme,sessizliği muhafaza etme, görsel odaklanma alıştırmaları ,hafıza ve dikkat geliştirme oyunları üzerinde eğitim almışlardır.Diğer kontrol grubu ise rutin hayatına devam etmiştir.Yoga grubu öğrencilerinde hataların gittikçe daha da azaldığı görülmüştür.