0-24 Ay Dil Gelişimi
Bebeklerde dili öğrenme doğumla birlikte başlar. Bebek doğduktan sonra çevresindeki sesleri işitmeye, konuşmaları farketmeye başlar. İlk 2 yıl alıcı dil gelişimi açısından çok önemlidir. Araştırmalar bu dönemde dil gelişimi açısından desteklenen bebeklerin ilk sözcükleri çıkarma ve konuşmaya geçişlerinin daha rahat olduğunu göstermiştir. Çocukların dil kazanım hızları birbirinden farklı olabilir ancak dil gelişiminde takip ettikleri sıra aynıdır. Bebekler;
0-3 ay arasında,
Ağlama, hapşırma, öksürme gibi sesler çıkarır.
Doğumdan sonra ilk 3 hafta farklılaşmamış sesler çıkarırlar. Bunlar genellikle refleksif seslerdir. İkinci üç haftalık dönemde ise bebek farklılaşmış sesler çıkarmaya başlar ve ebeveyn ya da bakım veren tarafından bebeğin hangi sebeple sesi çıkardığı anlaşılabilir (Örneğin bebeğin ne için ağladığı) .
Rastgele sesler çıkarır.
a,u,o seslerini uzatır.
s,k,g gibi damak-gırtlak seslerini çıkarabilir.
3-6 ay arasında,
Ses mekanizması üzerindeki kontrolünü arttırır.
aaauuu gibi bildiği ünlüleri birleştirir.
6. aya doğru dudak sesleri gelmeye başlar ve ünlülerle birleştirir (ba-ma gibi).
Hoşnutluğunu belirten sesler çıkarır ve bu sesleri taklit eder.
“cee-ee oynayabilir
P,b,m gibi dudak sesleri artar.
6-9 ay arasında,
Çıkarttığı sesleri yavaş yavaş hece tekrarına dönüştürmeye başlar.
Ba-ba ma-ma gibi ünlü ünsüz birleşimleri yapar.
Hayır / Bye Bye gibi tepkileri anlar.
Dikkat çekme, sosyalleşme, hoşnutluk verici bir durumda sesin yeniden ortaya çıkarttığı görülür.
Taklit becerisi artmıştır. Çıkarabildiği seslerle seslenince taklit edebilir.
9-12 ay arasında,
Farklı heceleri birleştirmeye başlar, kolay heceleri söyleyebilir.
İnsan seslerini taklit edebilir.
Konuşmayı taklit edebilir.
Anne-Baba gibi sözcükleri çıkarabilir.
12-18 ay arasında,
Gerçek konuşmaya geçiş başlar
Sözcük dağarcığı 1-30 arasındadır.
Basit yönergelere uyabilir.
Bye bye yapabilir.
İsmine karşılık verir.
Anladığı kelime sayısı söylediğinden daha fazladır.
18-24 ay arasında,
İki sözcüklü cümle kurabilir.
Bildiği kişilerin isimlerini, nesnelerin isimlerini bilir.
Yarı anlaşılır bir konuşması vardır.
Hareketlerle anlatımdan çok sözcüklerle anlatmaya başlar.