-Dil gelişiminde gecikme.
-Dil edinimi sırasında telaffuz sorunları. Birbirine yakın kelimeleri yanlış sesletme
-Kelime dağarcığı yaşıtlarına göre sınırlılık.
-İfade edici dil becerilerinin gelişimde sohbet başlatma ve sürdürme alanlarında sınırlılık
-Alıcı dil becerilerinde, söylenen karmaşık cümleleri anlama ve yorumlamada zorlanma.
-Ardı ardına verilen yönergeleri yerine getirirken sıra takibini yapamama.
-Uyaklı sözcükleri bulma, ayırtetme ve sıralamada sıkıntı.
-Hikaye dinleme ve anlatmaya ilgisizlik.
-Eylemleri karıştırır. ( gitmek – gelmek ,inmek – çıkmak … )
-Sıra takibi gerektiren bilgileri öğrenmede sıkıntı. ( haftanın günleri, sayılar, alfabe… )
-Yönelim becerilerinin gelişimde zorluk. ( sağ-sol , yukarı- aşağı )
-Zaman kavramını algılamakta zorluk ( sabah, öğlen, akşam, dün, bugün, yarın )
-Kavram gelişimde sınırlılık.. ( renkler, şekiller, rakamlar… )
-Görsel – işitsel algı becerileri ile ilgili sıkıntı.
-Görsel-işitsel dikkat gerektiren etkinliklerde yetersizlik.
-Günlük rutin işleri takipte zorlanma.
-Kuralları ve rutinleri takip etmede güçlük.
-Görsel talimat ve işaretleri yorumlamakta sıkıntı.
-El ve ayak kullanımlarında tutarlılığın geç gelişimi.
-Motor becerilerin gelişiminin geriden takip etmesi. ( düğme ilikleme, bağcık bağlama, çizim becerileri.. )
-Dikkat dağıniklığı ve yerinde duramama.
-Aceleci ve sabırsız olma
10/02/2021 Çarşamba
Disleksinin tedavisi var mıdır?
Disleksi bir hastalık olmadığı için ilaç tedavisi yoktur.
Dislektik çocuklar özel eğitime ihtiyaç duyarlar.
Yaş ilerledikçe okuma problemleri düzelebilir ancak yazım hataları genellikle kalıcıdır.
12/02/2021 Cuma
Disleksinin etkileri nelerdir?
• Geç konuşma ya da konuşurken harfleri yutma ve yanlış telaffuz görülür. Sözel olmayan öğrenme bozukluğu olan çocuklarda sağ ve sol ayrımı yapılamamaktadır, dolayısıyla da yaş grubundan geri kalırlar.
• Hafıza ve isimleri karıştırma problemi görülebilir.
• Özellikle ebeveynlerin, kreş ve anaokulundaki öğretmenlerin çocukları iyi gözlemlemesi gerekir. Disleksi eğitimi, alanında uzman eğitmenler tarafından yapılarak çocuğun yaş grubu ile arasında olan farkı kapatılmalıdır. Bu durum çocuğa uygulanacak bireysel ve sistemli bir programla gerçekleştirilmelidir.
• Çocukta öz güven kaybı olur. Eğitimde çocuğun öz güveni tazelenir. Yetenekleri keşfedilirse öz güven tamamen yerine gelir.
• Disletik çocuklarda anne babalar sadece okullardaki akademik başarı üzerinde durmamalıdır. Bu çocuklar özel çocuklardır. Yeteneklerini keşfetmek gerekir.
13/02/2021 Cumartesi
Disleksi kendiliğinden geçer mi?
Disleksi, beynin çalışma biçimi ile ilgili bir sorunu ve öncelikle okuma zorluğu ile karakterize edilen bir öğrenme bozukluğudur. Bu sadece gelişimsel bir geriliktir. Disleksi kendi kendine zamanla geçmez. Ancak dislektikler zamanla bu sorunla başa çıkabilmeyi öğrenirler.
14/02/2021 Pazar (Sevgililer Günü)
DİSLEKSİDE DUYGUSAL ZEKA Duygularının Farkında Olmasını Sağlayın
Duygusal zeka dislektik çocukların duygularını harekete geçirir ve kendilerini daha iyi ifade etmelerini sağlar. Bu yetenek, onların öğrenme ve dikkatle ilgili sorunlarını çözmesinde rol oynar ve genellikle de işe yarar. Çocukların duygularının farkında olmaları sağlanmalıdır. Onları yaşadığı durumlarda hissettiği duygular üzerinde konuşturun. Nasıl hissettiklerini size anlatmalarını sağlayın. Bu duyguları neden hissettiği üzerinde konuşun. Oyun , doğaçlama ve benzeri teknikler kullanılarak oluşturulan ve çocuğunuzu duygusal olarak destekleyecek guruplar bulun ve etkileşim içine girmesini sağlayın bu onlara çok faydalı bir aktivite olacaktır.
16/02/2021 Salı
Disleksi zeka geriliği midir?
Disleksi bir zeka geriliği değildir. Öğrenme ile ilgili yaşanan güçlüklerden bir tanesi olup, zeka geriliği ile ilgisi yoktur. Hatta disleksi hastalarının bir çoğu ileri zekalıdır. Günümüzde Disleksi’nin nedenleri ile ilgili araştırmalar hala sürmektedir. Kesin nedeni bilinmemekle birlikle, yapılan birçok araştırmalarda ve DSM-5 tanı el kitabında nörolojik bozukluklar kapsamına girmektedir.
19/02/2021 Cuma
Disleksinin Tedavisinde İzlenecek Yol Nedir?
• Çocuk ayrıntılı olarak değerlendirilmelidir. Bu değerlendirme sayesinde yanlış tanı konulmasının önüne geçilir.
• Değerlendirmede çocuğun genel zeka seviyesi, entelektüel düzeyi, sosyal becerileri ve günlük yaşam becerileri değerlendirilir.
• Değerlendirmenin sonucuna göre çocuğun ihtiyaçlarına uygun eğitim programı hazırlanır.
• Bu program bireysel derslerle çocuğa uygulanır. Aile ise evde çocuğun programının takipçisi olur.
20/02/2021 Cumartesi
Disleksi tedavi edilmezse ne olur?
• Geç konuşma ya da konuşurken harfleri yutma ve yanlış telaffuz görülür. Sözel olmayan öğrenme bozukluğu olan çocuklarda sağ ve sol ayrımı yapılamamaktadır, dolayısıyla da yaş grubundan geri kalırlar.
• Hafıza ve isimleri karıştırma problemi görülebilir.
• Çocukta öz güven kaybı olur. Eğitimde çocuğun öz güveni tazelenir. Yetenekleri keşfedilirse öz güven tamamen yerine gelir.
• Disletik çocuklarda anne babalar sadece okullardaki akademik başarı üzerinde durmamalıdır. Bu çocuklar özel çocuklardır. Yeteneklerini keşfetmek gerekir.
• Özellikle ebeveynlerin, kreş ve anaokulundaki öğretmenlerin çocukları iyi gözlemlemesi gerekir. Disleksi eğitimi, alanında uzman eğitmenler tarafından yapılarak çocuğun yaş grubu ile arasında olan farkı kapatılmalıdır. Bu durum çocuğa uygulanacak bireysel ve sistemli bir programla gerçekleştirilmelidir. Bu programdaki özel eğitim çalışmaları çocuğun öğrenme yoluna göre oluşturulmalıdır.
20/02/2021 Cumartesi
Dislekside doğru müdahale yapılmazsa ne olur?
• Geç konuşma ya da konuşurken harfleri yutma ve yanlış telaffuz görülür. Sözel olmayan öğrenme bozukluğu olan çocuklarda sağ ve sol ayrımı yapılamamaktadır, dolayısıyla da yaş grubundan geri kalırlar.
• Hafıza ve isimleri karıştırma problemi görülebilir.
• Çocukta öz güven kaybı olur. Eğitimde çocuğun öz güveni tazelenir. Yetenekleri keşfedilirse öz güven tamamen yerine gelir.
• Disletik çocuklarda anne babalar sadece okullardaki akademik başarı üzerinde durmamalıdır. Bu çocuklar özel çocuklardır. Yeteneklerini keşfetmek gerekir.
• Özellikle ebeveynlerin, kreş ve anaokulundaki öğretmenlerin çocukları iyi gözlemlemesi gerekir. Disleksi eğitimi, alanında uzman eğitmenler tarafından yapılarak çocuğun yaş grubu ile arasında olan farkı kapatılmalıdır. Bu durum çocuğa uygulanacak bireysel ve sistemli bir programla gerçekleştirilmelidir. Bu programdaki özel eğitim çalışmaları çocuğun öğrenme yoluna göre oluşturulmalıdır.
22/02/2021 Salı (bu posttaki başlıkları ileride tek tek de vereceğiz)
Disleksi Neler Hissettirir?
Kaygı: Anksiyete, disletik çocuklar tarafından en sık yaşanan duygusal bir semptomdur.
Öfke: Disleksinin yol açtığı duygusal sorunların çoğu okul veya sosyal ortamlarda hayal kırıklığı yaratır. Sık sık hayal kırıklığı yaşamak da öfke üretir. Bu durum, pek çok disletikte görülebilir.
Benlik algısı/ öz görüntü: Disletik bireylerin, kendilerinin görüntülerine karşı son derece hassas oldukları bilinmektedir.
Depresyon: Her disletik depresyonda olmamakla birlikte, öğrenme güçlüğü bu tür çocuklarda üzüntü ve acı duygularını yoğun olarak hissetmelerine sebep olur. Bu yüzden disletik bireyler depresyona girme ile ilgili daha çok risk altındadır.
24/02/2021 Perşembe (bu posttaki başlıkları ileride tek tek de vereceğiz)
Disleksiden Hangi Yetenekler Etkilenir?
Disleksi sadece okuma ve yazmayı etkilemez.
Sosyal beceriler: Disleksi, çocuğunuzun sosyal hayatını etkiler. Okuldaki öğrenme sorunları, disletik çocukların kendilerini diğer çocuklardan aşağıda hissetmelerine sebep olur.
Dinleme : Dislektik çocuklar, okuma sorunları nedeniyle daha çok dinleyici olma eğilimindedir. Ancak disleksi, arka plandaki gürültüyü filtrelemeyi zorlaştırabilir. Bu, çocuğunuzun gürültülü bir sınıfta öğretmenin söylediğini takip ederken sorun yaşayabileceği anlamına gelir.
Bellek: Disleksili çocuklar, bir cümleyi okumak için çok uzun zaman harcarlar. Bu zamanın uzun olması cümleyi hatırlayamamalarına sebep olur. Bu durum metnin anlamını kavramayı da zorlaştırır.
Mekansal Algı : Disleksisi olan çocuklar "sağ" ve "sol" gibi mekansal kavramlarla devamlı olarak mücadele ederler.
Zaman yönetimi: Disleksi, zamanı söylemeyi veya bir programa bağlı kalmayı zorlaştırabilir.
26/02/2021 Cumartesi
Tarihte İlk Disleksi Tanısı Kime Konuldu?
Tarihte disleksi tanısı ilk kez 19. yüzyılda konuldu. Pringle Morgan’ın bir İngiliz tıp dergisi olan The British Medical Journal'da yayınladığı 1896 tarihli makalesinde, 14 yaşındaki disletik Percy için şunlar yazıyordu: “Tüm bu yoğun çalışmalara rağmen sadece, o da zorlukla, tek heceli sözcükleri okuyabiliyor. Ona uzun senelerdir öğretmenlik yapan okul müdürü, bütün dersler sözel ve yazılı değil de sadece sözel işlenmiş olsaydı Percy’nin okuldaki en başarılı çocuk olacağını belirtiyor.” Bu makale 1896 yılında yayınlanmasına rağmen, İngiltere’de disleksi ancak 1970’lerde detaylı olarak araştırılmaya başlanmıştır.
27/02/2021 Pazar
Okuma güçlüğü çeken bir bilim insanını, bilimsel becerileri olmayan bir okur-yazara tercih etmelisiniz.
Leonardo da Vinci
Ünlü ressam Leonardo da Vinci de, bir çok dâhi gibi, özel bir öğrenme güçlüğü olan disleksiden muzdaripti. İnsanlık tarihinin en üretken ve yaratıcı zihinlerinden birisine sahip olan Vinci, sayısal konularda oldukça başarılı olmasına rağmen; hayatı boyunca sözel alanlarda zorluklar yaşamıştır.